Jul 16, 2007

The Japanese verb Hiku in many tenses

Verb Dictionary Form:
引く [ひく] hiku - (v5k,vi,vt) (1) to pull; (2) to draw back; (3) to
draw (a card); (4) to draw (plan, line, etc.); (5) to catch (cold); (6)
to play (string instr.); (7) to look up (e.g., dictionary); to consult;
(P).
Verb Infinitive:
引き [ひき] hiki
Verb Gerund:
引いて [ひいて] hiite
Verb Gerund Negative:
引かないで [ひかないで] hikanaide
Verb Gerund Negative:
引かなくて [ひかなくて] hikanakute
Verb Present Plain:
引く [ひく] hiku
Verb Present Plain Negative:
引かない [ひかない] hikanai
Verb Present Polite:
引きます [ひきます] hikimasu
Verb Present Polite Negative:
引きません [ひきません] hikimasen
Verb Past Plain:
引いた [ひいた] hiita
Verb Past Plain Negative:
引かなかった [ひかなかった] hikanakatta
Verb Past Polite:
引きました [ひきました] hikimashita
Verb Past Polite Negative:
引きませんでした [ひきませんでした] hikimasen deshita
Verb Present Progressive Plain:
引いている [ひいている] hiite iru
Verb Present Progressive Plain Negative:
引いていない [ひいていない] hiite inai
Verb Present Progressive Polite:
引いています [ひいています] hiite imasu
Verb Present Progressive Polite Negative:
引いていません [ひいていません] hiite imasen
Verb Past Progressive:
引いていました [ひいていました] hiite imashita
Verb Past Progressive Negative:
引いていませんでした [ひいていませんでした] hiite imasen deshita
Verb Present Presumptive Plain:
引くだろう [ひくだろう] hiku darou
Verb Present Presumptive Plain Negative:
引かないだろう [ひかないだろう] hikanai darou
Verb Present Presumptive Polite:
引くでしょう [ひくでしょう] hiku deshou
Verb Present Presumptive Polite Negative:
引かないでしょう [ひかないでしょう] hikanai deshou
Verb Past Presumptive Plain:
引いただろう [ひいただろう] hiita darou
Verb Past Presumptive Plain Negative:
引かなかっただろう [ひかなかっただろう] hikanakatta darou
Verb Past Presumptive Polite:
引いたでしょう [ひいたでしょう] hiita deshou
Verb Past Presumptive Polite Negative:
引かなかったでしょう [ひかなかったでしょう] hikanakatta deshou
Verb Future Presumptive Plain:
引こう [ひこう] hikou
Verb Future Presumptive Polite:
引きましょう [ひきましょう] hikimashou
Verb Imperative Plain:
引け [ひけ] hike
Verb Imperative Plain (Less):
引きなさい [ひきなさい] hikinasai
Verb Imperative Plain Negative:
引くな [ひくな] hikuna
Verb Imperative Polite:
引いてください [ひいてください] hiite kudasai
Verb Imperative Polite Negative:
引かないでください [ひかないでください] hikanaide kudasai
Verb Conditional If:
引けば [ひけば] hikeba
Verb Conditional If Negative:
引かなければ [ひかなければ] hikanakereba
Verb Conditional When/if:
引いたら [ひいたら] hiitara
Verb Conditional When/if Negative:
引かなかったら [ひかなかったら] hikanakattara
Verb Potential Plain:
引ける [ひける] hikeru
Verb Potential Plain Negative:
引けない [ひけない] hikenai
Verb Potential Polite:
引けます [ひけます] hikemasu
Verb Potential Polite Negative:
引けません [ひけません] hikemasen
Verb Passive Plain:
引かれる [ひかれる] hikareru
Verb Passive Plain Negative:
引かれない [ひかれない] hikarenai
Verb Passive Polite:
引かれます [ひかれます] hikaremasu
Verb Passive Polite Negative:
引かれません [ひかれません] hikaremasen
Verb Causative Plain:
引かせる [ひかせる] hikaseru
Verb Causative Plain Negative:
引かせない [ひかせない] hikasenai
Verb Causative Polite:
引かせます [ひかせます] hikasemasu
Verb Causative Polite Negative:
引かせません [ひかせません] hikasemasen
Verb Causative Passive Plain:
引かせられる [ひかせられる] hikaserareru
Verb Causative Passive Plain Negative:
引かせられない [ひかせられない] hikaserarenai
Verb Causative Passive Polite:
引かせられます [ひかせられます] hikaseraremasu
Verb Causative Passive Polite Negative:
引かせられません [ひかせられません] hikaseraremasen